Warsztaty
terenowe, przeprowadzone przez Rafała Kołackiego wraz ze studentami, polegały na
przeanalizowaniu przestrzeni dźwiękowych dwóch
toruńskich centrów handlowych, znajdujących się na Rubinkowie.
Punkt wyjścia stanowiły nagrania terenowe oraz wyniki ankiety.
Celem
warsztatów było (jak najbardziej precyzyjne) określenie dźwiękowej
przestrzeni wielkomiejskich centrów handlowych, które coraz
bardziej (negatywnie) wpływają na otaczającą nas sonosferę.
Miejsca
te należy zaprezentować, uwzględniając kontekst ich ogromnej
popularności w życiu przeciętnego obywatela, konsumenta, który
traktuje tzw. galerie handlowe jako najbardziej popularną formę
spędzania wolnego czasu. Dlaczego spędzamy tam tyle czasu? Czy nie
denerwuje nas bezustannie grająca muzyka oraz generowane przez te
przestrzenie specyficzne dźwięki? Czy jesteśmy w jakimś stopniu poddawani
nieświadomej manipulacji?
Przy analizie „galeryjnych audiosfer” korzystano z dwóch znanych sposobów ich określenia:
- krótkiej ankiety, zawierającej
kilka najważniejszych pytań dotyczących pejzażu dźwiękowego,
pojmowanego według koncepcji M. R. Schafera
- nagrań z tzw. spaceru dźwiękowego, odbytego po wnętrzu centrum i
w jego najbliższym otoczeniu.
W
ramach pierwszej dyrektywy interesowały nas głównie
strukturalne właściwości pejzażu dźwiękowego, dzielące go na dwie
podstawowe kategorię - hi-fi i lo-fi. Istotnym narzędziem w
analizie były również wyróżnione przez Schafera:
- keynote
sounds - dźwięki dominujące,
wszechobecne; istniejące przeważnie w tle jednostkowej percepcji, w
stosunku do których wszystkie pozostałe dźwięki pejzażu
dźwiękowego pozostają w określonej relacji
- dźwięki tła - bardziej schowane, ciągłe obecne przez długi czas.
- sound events - najmniejsza,
postrzegana przez ucho „cząstka” krajobrazu dźwiękowego,
osadzona w kontekście czasoprzestrzennym, analizowana według rodzaju źródła (np. naturalnego, ludzkiego,
stworzonego przez człowieka, lub mechanicznego), funkcji i kontekstu
społecznego (ostrzegawcze, towarzyszące, orientacyjne, ochronne,
relaksujące, stresujące, monitorujące), skojarzeń i symboliki,
nastawienia osób indywidualnych i społeczeństwa
- sygnały
dźwiękowe - sound signal czyli dźwięk, na który zwraca się
szczególną uwagę.
Z kolei celem spaceru dźwiękowego było uwrażliwienie uczestników projektu na dźwięk, zachęcenie do czynienia krytycznych sądów na temat zasłyszanych dźwięków i ich udziale w równowadze środowiska audialnego oraz kształcenie świadomości własnych dźwięków (głos, kroki, itd.) w kontekście środowiskowym.
- - - - - - - - - - - - - '
Podczas warsztatów za pomocą przenośnych rejestratorów (różnego typu) zarejestrowana została sonosfera supermarketów, w czasie dokumentacji fonograficznej uczestnicy warsztatów zwracali uwagę na strukturę pejzażu dźwiękowego oraz funkcjonujące w jej obrębie różnego typu fenomeny dźwiękowe.
Podczas warsztatów za pomocą przenośnych rejestratorów (różnego typu) zarejestrowana została sonosfera supermarketów, w czasie dokumentacji fonograficznej uczestnicy warsztatów zwracali uwagę na strukturę pejzażu dźwiękowego oraz funkcjonujące w jej obrębie różnego typu fenomeny dźwiękowe.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz